Samen en vertrouwd

Op Obs Oosterschelde streven we naar een sfeer waarin ieder kind zich prettig voelt. Een kind dat zich onderdeel van de groep voelt en veilig, is beter in staat te leren en zich te ontwikkelen. Sociale veiligheid is echt de kracht van onze school.

Iedereen kent elkaar

Binnen onze kleinschalige school kent iedereen elkaar. Wij doen alles samen, zowel kinderen en ouders als leerkrachten. We hebben laagdrempelig en open contact met ouders. De betrokkenheid is daardoor groot. Vraagstukken rondom de kinderen of de school worden in teamverband opgepakt. Zo staat niemand er alleen voor en wordt er samen naar de beste oplossing gezocht.

Sociale vaardigheden

Binnen onze kleine gemeenschap is de sociale controle hoog. Op school komt dan ook vrijwel geen pestgedrag voor. Daarnaast werken wij met Kwink voor de sociale vaardigheden. Met behulp van Kwink leren kinderen belangrijke lessen voor het leven. Bijvoorbeeld: hoe los je een conflict op, hoe ga je om met anderen, en hoe gedraag je je ten opzichte van de mensen om je heen? Daarvoor is een veilige groep belangrijk. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin pesten direct wordt aangepakt. Daar zorgen we dan ook voor.

Veilige plek

Onze school peilt de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen jaarlijks een vragenlijst af via de enquĂȘtetool van Vensters. Dit doen we met de kinderen van groep 6 t/m 8.Uit de hoge scores blijkt dat onze leerlingen de Oosterschelde als een veilige school ervaren. Dit is iets waar wij erg trots op zijn.